Julkaistu
Tehdään Suomesta asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa 2026 - Yhdessä vältämme haittoja!
Hoidon ja palveluiden turvallisuus on osa sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaislaatua. Turvallinen hoito ja palvelut ovat näyttöön perustuvia ja vaikuttavia. Ne toteutetaan oikein ja oikeaan aikaan. Asiakas- ja potilasturvallisuus tarkoittaa sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöiden ja organisaatioiden periaatteita ja toimintoja, jotka varmistavat hoidon ja palvelujen turvallisuuden suojaavat asiakkaita ja potilaita vahingoittumasta. Turvallisuuteen kuuluu myös tilojen, laitteiden ja tietojärjestelmien, tarvikkeiden ja lääkkeiden asianmukainen ja turvallinen käyttö sekä toimiva tiedonkulku. Asiakas- ja potilasturvallisuustyön tehtävä on edistää turvallisuutta kaikessa sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnassa. Turvallisuutta edistävien toimien tulee olla näyttöön perustuvia ja mitattavia. Ne ehkäisevät järjestelmään liittyviä virheitä ja tukevat ammattilaisten mahdollisuuksia tehdä työnsä laadukkaasti.
Maailman terveysjärjestö WHO on julistanut syyskuun 17. päivän maailman potilasturvallisuuden päiväksi. Suomessa päivää vietetään asiakas- ja potilasturvallisuuden päivänä.
Päivän toteutuksesta kansallisesti vastaa STM ja päivän toimintaa koordinoi Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus. Tänä vuonna teemana on osallisuus.
Lue lisää asiakas- ja potilasturvallisuudesta (linkit avautuvat uuteen ikkunaan):
Sosiaali- ja terveysministeriön Youtuben soittolistalle on koottu asiakas- ja potilasturvallisuudesta seuraavat viedot (linkit avautuvat uuteen ikkunaan):
- Tehdään yhdessä Suomesta asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa 2026
- Asiakas- ja potilasturvallisuus asiakkaan ja potilaan silmin
- Asiakas- ja potilasturvallisuus sosiaali- ja terveysalan opiskelijan silmin
- Asiakas- ja potilasturvallisuus sote-ammattilaisen silmin
- Asiakas- ja potilasturvallisuus päättäjän silmin
- Asiakas- ja potilasturvallisuus läheisen silmin